Competences&Skills Summer

[Deutsch Lernen] Schreibberatung (Studienbegleitung)

 

Allgemeine Information

Kursname Schreibberatung (Studienbegleitung)
Kurstyp Exercise
Kurscode  
Kursverantwortlicher Dr. Annedore Hänel
Fakultät Philosophische Fakultät
Prüfungsamt  
Kurzzusammenfassung Sie brauchen Unterstützung bei der Erstellung Ihrer Hausarbeit, Bachelorarbeit usw.?  Dann nutzen Sie die Beratung zu allen Phasen Ihres Schreibprozesses (Planen, Formulieren, Überarbeiten). Zu Ihren Textauszügen geben wir exemplarisch Feedback und erarbeiten mit Ihnen Strategien, wie Sie Ihre Texte strukturell, sprachlich und stilistisch optimieren. Von diesem Know-how profitieren Sie in Studium und Beruf.  Vereinbaren Sie einen Termin per E-Mail: ahaenel@zfs.uni-kiel.de. Schicken Sie bitte spätestens zwei Tage vor dem Beratungstermin einen Textauszug (max. 5 Seiten) an Ihre Schreibberaterin/Ihren Schreibberater.
   

Information über das Studienniveau

Studienniveau Bachelor, Master
Möglich auch für Alle Studienniveaus
   

Informationen über Leistungspunkte, Bewertung und Angebotshäufigkeit

ECTS  
Bewertung  
Angebotshäufigkeit Winter- und Sommersemester
   

Information über die Lehrsprache

Lehrprache Deutsch
Mindestanforderung Keine
Näheres zur Lehrsprache Für alle Kenntnisstufen geeignet.
   

Information über die Zugangsvoraussetzungen

Empfohlene Zugangsvoraussetzungen  
   

Informationen über Lehrinhalte, Literatur und weitere Angaben

Lehrinhalte  
Literatur  
Weitere Angaben  

Change Project

 

Allgemeine Information

Kursname Change Project
Kurstyp Praktische Übung
Kurscode mnf-geogr-271
Kursverantwortlicher  
Fakultät Mathematische und Naturwissenschaftliche Fakultät
Prüfungsamt Geografie
Kurzzusammenfassung Students will implement ownchange projectswhich they have planned in the module "Changemakers and Social Entrepreneurs".Students implement own change projects in small teams. They participate in workshops on topics including project management, team management, communication and marketing, fundraising, developingbusiness models. They present their projects in a public event.
   

Information über das Studienniveau

Studienniveau  
Möglich auch für  
   

Informationen über Leistungspunkte, Bewertung und Angebotshäufigkeit

ECTS 6
Bewertung Project
Angebotshäufigkeit Sommersemester
   

Information über die Lehrsprache

Lehrsprache Deutsch
Mindestanforderung B2
Näheres zur Lehrsprache  
   

Information über die Zugangsvoraussetzungen

Empfohlene Zugangsvoraussetzungen Students have completed the module "Changemakers and Social Entrepreneurs" .
   

Informationen über Lehrinhalte, Literatur und weitere Angaben

Lehrinhalte Students gain practical knowledge in the implementation of social and environmental change projects. They are able to use theoretical knowledge on project management, team management, communication and marketing, fundraising, developing business models and other related topics in running their projects.
Literatur  
Weitere Angaben  

 

ChangeBox

 

General information

Course name Change Box
Course type Practical Exercise
Course code
Course coordinator  
Faculty Mathematical and Natural Science
Examination office Geography and Geo Science
Short summary In this course students will developtheir vision of a university of the future that actively promotes social responsibility and sustainable development.
   

Information about study level

Study level Master
Also possible for  
   

Information about credit points, evaluation and frequency

ECTS 6
Evaluation Project
Frequency Winter and summer semester
   

Information about teaching language

Teaching language English
Minimum language requirement B1
Further information on the teaching language Better B2
   

Information about requirements

Recommended requirements  
   

Information about course content, reading list and additional information

Course Content

We think the university of the future will need to be a place for developing talents and creativity. It will need to encourage and empower students to take initiative and develop leadership skills. Learning will need to cross the limits between faculties and disciplines, the limits between the university and the society around it. It will need to be based on action and reflection. What is your vision of the university of the future? Are you ready to make your vision a reality? Then you should join us on this learning journey.The aim of this course is to develop the ChangeBox as a place for students to reflect and create their vision of a university of the future. The participants of this course will take leadership in developing the ChangeBox into a campus hub for students, change projects and student initiatives focused on social responsibility and sustainable development.In this course you will develop activities in the following areas:

  • develop and discuss your vision of a university of the future
  • build a team that runs the ChangeBox
  • develop a programme of educational, social and cultural events
  • communicate and market the ChangeBox on campus and beyond (e.g. website, social media, newsletter, offline events)

Workshops and coachingwill providethe necessary skills.

Participants learn to take a leadership role in developing and implementing a student led vision of the university of the future.

Reading list  
Additional information  

 

Communicative skills

 

General information

Course name Communicative Skills
Course type Exercise
Course code  
Course coordinator  
Faculty English Studies
Examination office Gemeinsames Prüfungsamt in der Philosophischen Fakultät
Short summary The course provides knowledge adapted to different job related contexts: presentation techniques, job interview, job applications, proposals, formal letters, mail correspondance, phone calls, ect.. Reference is North America.
   

Information about study level

Study level Bachelor
Also possible for Bachelor, Master, PhD
   

Information about credit points, evaluation and frequency

ECTS 3
Evaluation Written Exam
Frequency Winter and Summer semester
   

Information about teaching language

Teaching language English
Minimum language requirement B1
Further information on the teaching language  
   

Information about requirements

Recommended requirements Suitable for all subjects – it is an interdisciplinary and introductory course.
   

Information about course content, reading list and additional information

Course Content  
Reading list Will be made available
Additional information  

 

Intercultural Communication Through Multicultural Teamwork

 

General information

Course name Intercultural Communication Through Multicultural Teamwork
Course type Lecture
Course code 051140
Course coordinator Prabhpreet Chadha-Gebauer
Faculty Faculty of Arts and Humanities
Examination office Gemeinsames Prüfungsamt in der Philosophischen Fakultät
Short summary Intercultural learning helps us understand and value cultural diversity. This seminar will look at different definitions, dimensions and manifestations of culture. By focussing on our own perception of culture, and by raising awareness of our enculturation processes we will analyze our individual role and behavior in intercultural contexts. An introductory session on the principles of intercultural communication will help you to explore strategies for overcoming barriers to intercultural communication. In order to apply theory to practice you will be required to work in multicultural teams on different projects. Through mutual learning, mutual understanding and collaboration you will act as facilitators to bridge the gap between different worldviews and help each other appreciate resources that diversity offers. This seminar serves as a potential context for students to acknowledge intercultural competence as a key competence for their personal and professional development.
   

Information about study level

Study level Bachelor / Master / PhD
Also possible for Suitable for Bachelors and Masters at all levels
   

Information about credit points, evaluation and frequency

ECTS 5
Evaluation Portfolio
Frequency Winter and summer term
   

Information about teaching language

Teaching language English
Minimum language requirement B1
Further information on the teaching language  
   

Information about requirements

Recommended requirements Suitable for all subjects – it is an interdisciplinary and introductory course.
   

Information about course content, reading list and additional information

Course Content Learning Objectives • Application of research, reflection and experience to intercultural situations • Reflection of one’s own cultural values, assumptions and behaviour • Developing strategies to overcome minunderstandings in intercultural contexts • Appreciating cultural diversity and recognizing its potential for personal development • Exploring benefits of culturally diverse teams in project work
Reading list Will be made available
Additional information  

Konfliktmanagement

 

General information

Course name Konfliktmanagement
Course type Seminar
Course code FE-KO-KME
Course coordinator Daniela Dlugosch, Kate Simmons
Faculty Key Skills Centre, Faculty of Arts and Humanities
Examination office  
Short summary Konflikte erkennen, bearbeiten, lösen – das sind die Themen dieser Veranstaltung. Konflikte und Widerstände sind häufig in alltäglichen Situationen zu finden. Dieses Seminar beschäftigt sich mit den Grundlagen der Konflikttheorien und des Konfliktmanagements. Konfliktursachen, Konfliktsignale, Konfliktarten und Konfliktverläufe werden untersucht, mit Hilfe von Konfliktdiagnoseschemata analysiert und im zweiten Schritt unter Bezugnahme verschiedener Gesprächstechniken gelöst.
   

Information about study level

Study level Bachelor
Also possible for Master
   

Information about credit points, evaluation and frequency

ECTS 5
Evaluation  
Frequency Winter and Summer semester
   

Information about teaching language

Teaching language Deutsch
Minimum language requirement B1
Further information on the teaching language As this is a highly interactive course a B2 (upper intermediate) level of English is recommended
   

Information about requirements

Recommended requirements  
   

Information about course content, reading list and additional information

Course Content Ziel ist es, Konfliktpotentiale zu erkennen, die eigene Konfliktpersönlichkeit kennen zu lernen und verschiedene Ansätze der Lösungsfindung anzuwenden. Dabei geht es um den Aufbau der eigenen Konfliktkompetenz, die in Rollenspielen mit Videoanalyse praktisch trainiert wird. Weiterhin ist es Ziel dieser Veranstaltung, Ihnen Werkzeuge an die Hand zu geben, die Sie befähigen, Konflikte in Ihrer Umgebung lösungsorientiert zu moderieren.
Reading list Marshall B. Rosenberg: Nonviolent Communication; a language of life; 2003. Friedrich Glasl: Confronting conflict; a first-aid kit for handling conflict, 1999. Thomas Gordon: Leader Effectiveness Training, 2001. Roger Fisher / William Ury: Getting to yes, 2012.
Additional information  

 

Social Research Methods

 

General information

Course name Social Research Methods
Course type Lecture + Exercise
Course code
Course coordinator  
Faculty Mathematical and Natural Science
Examination office Geography and Geo Science
Short summary

The module contains two parts:

1.A practical seminar on qualitative methods of social research and on strategies of interpretation.

2.A practical seminar on social survey design and basic methods of data analysis

Content: Basic principles of social research methodologiesEpistemological background of qualitative research:

  • Hermeneutics and interpretation
  • How to conduct qualitative social research
  • Making use of in-depth, focus group, semi-structured interviews, (participant) observation, visual imaginary interpretation, participatory research, field work in different cultures, internet mediated research, diaries, mixed methodologies
  • Strategies of analyzing and representing qualitative data Epistemological background of quantitative rese-arch:  Critical rationalism
  • How to design and conduct questionnaires and surveys
  • Strategies of processing, analyzing and representing statistical data
   

Information about study level

Study level Master
Also possible for  
   

Information about credit points, evaluation and frequency

ECTS 6
Evaluation Seminar paper
Frequency Summer semester
   

Information about teaching language

Teaching language English
Minimum language requirement B1
Further information on the teaching language Better B2
   

Information about requirements

Recommended requirements  
   

Information about course content, reading list and additional information

Course Content The module will give a general overview over the basic methodologies and their epistemological back-grounds. The students should be able to translate general research questions into appropriate researchdesigns. They should be able to practically conduct qualitative and quantitative research methods. Theyshould be able to assess the appropriateness of different methods and to show critical judgement wheninterpreting results of social research studies
Reading list Hennink, Monique; Hutter, Inge & Baily, Ajay (2011): Qualitative Research methods. Los Angeles.•Yin, Robert K. (20094): Case Study Research – design & methods. Los Angeles.•Delyser, Dydia (Hg.) (2010): The SAGE handbook of qualitative geography. Los Angeles.•Fink, Arlene (2003): The survey handbook. Thousand Oaks.•Tashakkori,  Abbas;  Teddlie,  Charles  (Hg.)  (2010):  Sage  handbook  of  mixed  methods  in  social  &behavioral research. Los Angeles
Additional information  

 

Wirtschaftlich geführte Einrichtungen und Unternehmen verstehen - Projekte managen

 

Allgemeine Information

Kursname Wirtschaftlich geführte Einrichtungen und Unternehmen verstehen - Projekte managen
Kurstyp Seminar
Kurscode FE-BW-EM
Kursverantwortlicher Helmut Ladehoff
Fakultät Zentrum für Schlüsselqualifikationen, Philosophische Fakultät
Prüfungsamt Gemeinsames Prüfungsamt Philosophische Fakultät
Kurzzusammenfassung Erarbeitet wird anhand vieler aktueller praktischer Beispiele und Fallstudien mit Bezug zu den im Kurs vertretenen Hauptfächern das notwendige Rüstzeug, sich als Berufseinsteiger/in schnell in Unternehmen oder in anderen wirtschaftlich geführten Einrichtungen zu orientieren. Darüber hinaus erlangen die Studierenden das Wissen, um unternehmerisches Denken und Handeln nachvollziehen zu können und wirtschaftliche Grundlagen kennenzulernen. Im zweiten Teil einer jeden Veranstaltung werden die Kenntnisse des Projektmanagements erarbeitet. Studium, Wissenschaft und Arbeitswelt erfordern in zunehmend stärkerem Maße effektive Kooperation in Teams. Der Einzelkämpfer ist weniger gefragt; dagegen gewinnen in immer dynamischeren Umfeldern vernetzte Arbeitsstrukturen mehr und mehr an Bedeutung. Die adäquate Organisationsform dafür sind das Projekt und Projektmanagement. Was sind Projekte, welche Instrumente kommen im Rahmen von Projektarbeit zum Einsatz und wie können Projekte effektiv gemanagt werden, sind Fragestellungen dieses Seminars. Insbesondere werden folgende Inhalte behandelt:
  • Grundlagen des Projektmanagements
  • Phasen im Projektablauf und der Projektorganisation
  • Einführung in die Software MS Project als DV-Unterstützung bei der Projektplanung und –überwachung.
  • Was alles in Projekten passieren kann: Stolpersteine und deren Vermeidung
   

Information über das Studienniveau

Studienniveau Bachelor
Möglich auch für Master
   

Informationen über Leistungspunkte, Bewertung und Angebotshäufigkeit

ECTS 5
Bewertung Kurz-Referat, Teamarbeit Erstellung Businessplan
Angebotshäufigkeit Winter- und Sommersemester
   

Information über die Lehrsprache

Lehrsprache Deutsch
Mindestanforderung B1
Näheres zur Lehrsprache Kurzreferat auch in englischer Sprache möglich.
   

Information über die Zugangsvoraussetzungen

Empfohlene Zugangsvoraussetzungen Kein Vorwissen, bis auf Deutsch- und Englisch-Sprachkenntnisse erforderlich. Nicht geeignet für Studierende, die bereits über umfangreichere BWL-Kenntnisse verfügen. Zielgruppe: GeisteswissenschaftlerInnen, TechnikerInnen, InformatikerInnen, NaturwissenschaftlerInnen, insbesondere Bachelor, aber in Einzelfällen auch Master.
   

Informationen über Lehrinhalte, Literatur und weitere Angaben

Lehrinhalte Die Studierenden erwerben grundlegende wirtschaftliche und Projektmanagement-Kenntnisse. Sie wenden die ökonomische Terminologie sicher an und setzen einfachere Modelle und für das Fach typische Lösungsverfahren sachgerecht ein. Die Studierenden können eigenständig kleine Projekte planen, umsetzen, überwachen sowie im Zuge eines systematischen Abschlusses reflektieren und Prozesse wie Ergebnisse präsentieren. Sie beherrschen Techniken, um Projekte zu lenken, auftretende Probleme adäquat zu bewältigen, die Planung dem aktuellen Projektfortschritt anzupassen und Optimierungspotenziale zu heben. Die Studierenden blicken über den Tellerrand des eigenen Faches hinaus und erlangen so berufsbezogene, aber auch in vielen weiteren Lebensbereichen anwendbare Handlungsfähigkeit. Damit wird eine gute Voraussetzung dafür geschaffen, den sich schnell wandelnden Anforderungen langfristig gewachsen zu bleiben. Teamfähigkeit, Eigenverantwortung, Kreativität und Problemlösungskompetenz werden im Rahmen anwendungsorientierten Lernens in interdisziplinären Gruppen ebenso gefördert, wie der Transfer wirtschaftlicher Denkweisen und Methoden in das eigene Studienfach. Mit dem erlangten Wissen und den aufgebauten Schlüsselkompetenzen sind die Studierenden befähigt, wirtschaftlich zu denken und zu handeln sowie kompetent in Projekten mitzuwirken.
Literatur  
Weitere Angaben